Esteu aquí: Inici Notícies Inauguració del Congrés LoIC

Inauguració del Congrés LoIC

FORUM DE SINDICS I DEFENSORS LOCALS - MARTES, 20 DE SEPTIEMBRE DE 2016

El primer Congrés Internacional de Defensors Locals (LOIC), que tindrà lloc aquest proper mes de novembre a Girona, comença a confirmar la presència i participació d’alguns dels seus principals ponents. En destaca Carlos Constenla, president del Instituto Latinoamericano de Ombusman, que participarà en la sessió dedicada a debatre sobre les línies vermelles dels Drets Humans i el paper de l’ombudsman com a mecanisme preventiu i d’alerta davant la regressió i les retallades dels Drets. Constenla és graduat per la Facultat de Dret i Ciències Socials de la Universitat de Buenos Aires i advocat de professió. A més de presidir l’Institut Llatinoamericà de l’Ombudsman, és membre del Seminari Internacional Sobre la Defensa dels Drets Humans i Universitaris amb seu a Mèxic i va ser president de l’Associació de Defensors del Poble de la República Argentina.

Constenla no serà l’únic ponent internacional al congrés de Girona. Ahmed Galai, membre de la Lliga Tunisiana dels Drets Humans, integrada en el Quartet de Diàleg per la Pau (que va rebre el Premi Nobel de la Pau 2015), també ha confirmat la seva assistència, així com Eric Ferrand, mèdiateur de Paris; Rita Passemiers, Síndica de Gant (Bèlgica) i Héctor Hugo Cano, Personero Municipal de Santiago de Cali (Colòmbia).

A nivell més local, també seran al LOIC16 José Manuel Bandrés, magistrat del Tribunal Suprem; Rafael Ribó, Síndic de Greuges de Catalunya; Assumpció Vilà, Síndica de Barcelona, David Bondia, president de l’Institut de Drets Humans de Catalunya; i Teresa Crespo, presidenta d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), entre d’altres.

Congrés Internacional de Defensors Locals, que organitza el Fòrum de Síndics i Síndiques, Defensors i Defensores Locals de Catalunya (FòrumSD), reunirà ombudsman de tot el món. La iniciativa, la primera d’aquestes característiques que es desenvolupa a Catalunya, es portarà a terme al Palau de Congressos del 23 al 25 de novembre i comptarà amb la col·laboració de l’Ajuntament de Girona i la Diputació de Girona, entre d’altres.
El principal objectiu de la iniciativa és consolidar el compromís dels municipis en la defensa i promoció dels Drets Humans, tal i com estableix la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aprovada a França l’any 2000. El Congrés es desenvoluparà sota el lema ‘Pensem globalment, defensem localment’ i vol ser el marc en el qual s’aprovi l’anomenada Declaració de Girona, una reivindicació del paper dels síndics locals en la protecció dels Drets Humans en un moment en què la crisi econòmica i els canvis socials i polítics n’han provocat una important retallada. El simposi també s’ha fixat com a objectius promocionar les defensories locals i potenciar el treball en xarxa entre aquestes institucions, concebudes com una garantia per a la ciutadania a l’hora de relacionar-se amb les Administracions locals.

El Congrés Internacional de Defensors Locals (LOIC 16) s’adreça a síndics, síndiques, defensors i defensores locals d’Europa i Llatinoamèrica, així com els seus equips. També es dirigeix a experts que treballen en l’àmbit dels Drets Humans a les ciutats i, molt especialment, als responsables polítics i tècnics de les administracions municipals, tant si ja disposen de la figura d’un defensor del ciutadà com si encara no la tenen.

El programa inclou sis sessions en les quals es discutiran com interrelacionar millor la tasca que realitzen les diferents sindicatures, quina interpretació cal fer de Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat avui en dia i quines són les línies vermelles dels Drets Humans avui en dia, entre d’altres temes. La darrera part del Congrés es dedicarà, principalment, a debatre sobre el paper que les ciutats han de jugar com a refugi en moments com l’actual, marcat per l’arribada massiva a Europa de persones que fugen dels conflictes bèl·lics que es registren als seus països d’origen.

Més informació a la web del LOIC16, www.sindicsdecatalunya.cat.