Esteu aquí: Inici Notícies ELS DEFENSORS I DEFENSORES LOCALS RECLAMEN UN MARC LEGAL QUE CONSOLIDI AQUESTA INSTITUCIÓ DE PROXIMITAT

Un marc legislatiu “clar i explícit” que “defineixi les funcions de la institució, la seva capacitat d’actuació i li garanteixi els recursos necessaris per al seu funcionament”. És la principal demanda de la Declaració de Girona, el document que resumeix les conclusions del Congrés Internacional de Defensors Locals. Els 200 congressistes, entre els quals hi ha més de 60 sindicatures internacionals, han aprovat aquesta tarda la Declaració, que es presentarà demà com a acte previ a la clausura al Palau de Congressos de Girona.

En el document, els participants, procedents d’onze nacionalitats d’arreu del món, demanen als responsables

polítics i legislatius un “compromís ferm per incloure la institució en el marc legislatiu”, de forma que es faciliti i es promogui la implantació de les defensories locals “enteses com a mecanisme idoni per a la defensa, des de la proximitat, dels Drets de les persones”.

La Declaració de Girona reivindica el paper de les defensories locals en un context “de desafecció institucional i de creixents dificultats” que fa imprescindible “recuperar i renovar un nou contracte social que reconciliï la societat amb els valors de la igualtat, l’equitat, l’ètica i la democràcia”. El document enumera les funcions que han de realitzar les sindicatures, com supervisar l’activitat de l’Administració i formular recomanacions per a la millora del seu funcionament. A aquestes, però, hi afegeix la necessitat que les institucions s’ocupin també de “construir el caràcter de persones respectuoses amb els Drets Humans”.

Una altra de les conclusions del Congrés Internacional de Defensors Locals, que es celebra sota el lema de Pensem globalment, defensem localment fa referència a la necessitat d’instaurar una xarxa internacional de sindicatures locals establint una cooperació global que “pot tenir impactes locals concrets en cadascun dels nostres pobles i ciutats”. Per això, els participants fan un encàrrec a les institucions supraestatals que agrupen ombudsman per tal que integrin les defensories locals en la seva dinàmica. En concret, la petició es formula a l’Institut Europeu d’Ombudsman, l’Institut Internacional d’Ombudsman i la Federació Iberoamericana de l’Ombudsman, que fins ara han centrat la seva activitat a nivell regional o estatal.

Les primeres sessions del LOIC16

Les primeres sessions del Congrés, celebrades dimecres i dijous es van centrar en analitzar la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat (CESDHC) al segle XXI i el desenvolupament d’aquesta carta a les ciutats, a més de presentar alguns models i experiències d’aplicació i quines són les línies vermelles dels Drets Humans en l’actualitat.

El programa de l’última jornada es dedicarà a debatre sobre el paper que les ciutats han de jugar com a refugi en moments com l’actual, marcat per l’arribada massiva a Europa de persones que fugen dels conflictes bèl·lics que es registren als seus països d’origen. La conferència de cloenda (divendres a les 11:45h) la pronunciarà Ahmed Galai, membre de la Lliga Tunisiana dels Drets Humans, integrada en el Quartet de Diàleg per la Pau i Premi Nobel de la Pau 2015.

El Congrés finalitzarà amb la lectura de la Declaració de Girona en els quatre idiomes oficials de la trobada (12.30h). Després (13h) tindrà lloc l’acte de clausura amb la participació de la consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge de la G. La conferència de cloenda (divendres a les 11:45h) la pronunciarà de Catalunya, Lluís Corominas i el president del ForumSD, Ramon Llorente.