Esteu aquí: Inici Articles publicats en prensa EL FÒRUM DE SÍNDICS LOCALS DE CATALUNYA

EL FÒRUM DE SÍNDICS LOCALS DE CATALUNYA

El Fòrum de Síndics i Defensors Locals, som una associació privada, sense afany de lucre amb seu social a Catalunya, i que acull en aquests moments a 42 Síndics/ques i defensors/es Locals de 42 ciutats i pobles del territori Català, on la proximitat es la nostra eina essencial per atendre els problemes i queixes de la ciutadania.

Fa uns mesos que es va renovar la seva Junta Directiva i tinc l’honor com a Síndic de Lleida de presidir per aquest mandat de 2 anys l’associació del Fòrum de Síndics de tot Catalunya, on la veu de Lleida se sentirà amb més força representada amb la meva persona com a President.

Així el passat dia 4 d’abril de 2013 es va presentar a la seu del Parlament de Catalunya, a la Gran casa del poble Català, el IV recull d’informes de les diferents sindicatures locals, acte que va ser presidit per la Molt Honorable Sra. Núria de Gispert, Presidenta del Parlament, la qual és molt sensible a la tasca que realitzem els Síndics Locals.

El conjunt de Síndics locals que hi ha a Catalunya,  actualment representa que el 4,5% de Municipis de Catalunya gaudeixen de Síndic Municipal però degut a la mesura de les ciutats, s’atenen aproximadament un 60% dels ciutadans i ciutadanes de Catalunya, que equival a uns 5 milions de persones.

Tots els síndics i defensors locals presenten al Ple del seu Ajuntament, l’informe amb el resum del que han estat les seves actuacions: tramitació de queixes, informacions, assessoraments, actuacions d'ofici, recomanacions i tota la feina complementària desenvolupada. El Recull d'Informes del Fòrumsd  intenta aportar, més enllà del cas concret de cada poble i ciutat, una visió global i conjunta del que és l’actuació de les sindicatures locals a Catalunya.
Des del Fòrumsd, sempre hem entès que hi ha una forma pròpia i singular d’exercir com a síndic/a o defensor/a a l’àmbit local, on la proximitat i el coneixement directe poden facilitar habitualment la resolució efectiva de moltes de les queixes. La ciutat, els nostres pobles i viles, grans o petites, són l’escenari concret on hem de poder exercir tots els nostres drets i deures. Els Ajuntaments són, en aquest sentit, les institucions a qui directament els recau i correspon, de forma més directa, l’obligació de garantir el màxim i millor compliment de tots aquests drets econòmics, socials i culturals de proximitat. I especialment, a prop de les persones que pateixen amb més virulència la situació de crisi actual.

Malauradament, avui hem de fer constar la desaparició de les sindicatures d’Arenys de Munt i de Tarragona. No és una bona notícia per la democràcia de proximitat eliminar institucions que vetllen pels drets de la ciutadania i que supervisen l'actuació de les administracions públiques sota criteris de justícia i equitat. La bona notícia ha estat la creació de la institució a poblacions com Lloret de Mar i Vilassar de Dalt. I que altres municipis, com així ens consta per les demandes que hem rebut, es plantegen la creació i la implantació de la institució del síndic/a municipal.

Per això vull destacar que el Fòrum de Síndics és UN INSTRUMENT DE SERVEI que respectant la independència i les particularitats de cada Síndic Municipal, ofereix formació, i facilita l’ intercanvi d’experiències entre els Síndics, millorant la capacitat i la qualitat de la tasca  que desenvolupen davant dels ciutadans. Això fa que la majoria del Síndics estan demanant pertànyer a l’associació del Fòrum pel recolzament que reben, fins i tot molts són de la resta de l’Estat.

Com a President del Fòrumsd de Síndics no puc passar per alt un tret molt important pel desenvolupament i regulació de la figura del Síndic municipal de Greuges dins del marc de la propera Llei de Governs Locals de Catalunya.

La regulació per la Llei possibilita que tant la funció del Síndic municipal de Greuges com l’establiment de l’òrgan, l’elecció i durada del càrrec així com les incompatibilitats, suspensió i cessament quedin regulats en tot el territori garantint la tasca dels Síndics Locals en defensa dels drets reconeguts als ciutadans.

A la vegada que vull fer palès el compromís del Fòrum del Síndics amb la ciutadania, treballant per la bona Governança de les nostres Institucions, per apropar-les a la ciutadania i millorar la confiança aprofundint  amb la transparència i la proximitat dels ciutadans als seus governants millorant l’opinió dels nostres polítics.

Tanmateix, destacar la nostra preocupació per la crisi en general que afecta a la pèrdua de molts dels drets socials dels nostres ciutadans, i que va degradant la seva qualitat de vida per la que hem lluitat tots plegats durant molts anys.

I en particular la Gent Gran com a grup feble que és, la manca de recursos repercuteix en la gent gran com son: l’abast de medicines, serveis sanitaris, així com pensions de viduïtat minses, a més a més, amb la pujada de serveis bàsics com son llum i gas, així com la gran quantitat de gent d’aquest col•lectiu que té tots els seus estalvis de molts anys posats en participacions preferents i que no poden recuperar de moment, malgrat que ara està oberta la via de l’arbitratge, però no per totes les entitats bancàries.

Però el que més ens preocupa és el col•lectiu dels infants, que son les generacions futures,  ja què, de cada 4 infants a 1 d’ells no es poden atendre les seves necessitats bàsiques; El que comporta que no només afecti a la seva qualitat de vida actual, sinó també al seu futur, ja que impossibilita el seu desenvolupament tant físic com intel•lectual, el que dona lloc a que perdem el 25% d’una generació.

Finalment destacar un últim missatge, i és que els Síndics Locals NO SOM la OPOSICIÓ, ni controladors dels Ajuntaments, sinó que nosaltres som els Defensors dels Drets dels ciutadans, col•laborant amb el nostre Ajuntament a solucionar els problemes, ja que la proximitat amb la ciutadania és la que ens permet copsar amb major exactitud i precisió la realitats social que estem vivint.

-Síndic  Municipal de Greuges de Lleida i
President del Fòrum de Síndics de Catalunya-