Esteu aquí: Inici Articles publicats en prensa 20 anys de Síndics/ques i defensors/es locals

20 anys de Síndics/ques i defensors/es locals

Com a Síndic, és per a mi un honor poder celebrar els 20 anys de Síndics i defensors locals a la nostra ciutat, els dies 18 i 19 de novembre, ja que, Lleida va ser la primera de tot l’estat Espanyol en crear la figura del Síndic de Greuges Municipal.

I això va ser perquè, l’Alcalde de Lleida, en aquells moments l’Antoni Siurana, recolzat pel Ple de l’Ajuntament, va confiar amb la institució que representa el Síndic local, consolidant-se amb el dia a dia, la democràcia de proximitat  que es fa des de les administracions locals.

Si fem un petit recull d’història, el primer Síndic de tot l’estat Espanyol va ser l’estimat Simeó Miquel, que malauradament  ja no hi és amb nosaltres, que, amb la seva dedicació va defensar amb empenta els drets reconeguts pels ciutadans per la legislació de règim local. Va ser en el període de 1990 al 95.

Posteriorment, va ser escollida pel Ple de la corporació, la Sra. Mª Teresa Areces, i que ha esdevingut la primera dona que ha estat Síndica municipal. Durant els seus 11 anys d’exercici de Síndica, va defensar amb vehemència la independència de la institució, i la necessitat d’actuar amb justícia i equitat.

I des del 2006, tinc el privilegi que m’ha atorgat el Ple municipal, de ser el Síndic de tots els lleidatans i lleidatanes, agraint la tasca feta pels meus antecessors. I que estic convençut que cal continuar treballant des de les sindicatures, amb una feina del dia a dia i colze a colze amb el ciutadà en la millora del funcionament dels nostres Ajuntaments.

Un dels trets importants de la meva legislatura ha estat  aconseguir que s’aprovés unànimement per totes les forces polítiques en el ple de l’Ajuntament, la creació de dos adjunts al Síndic.

Un d’ells serà l’adjunt al Síndic de la gent gran, que es dedicarà a escoltar i atendre a la gent gran de la nostra ciutat, ja que ells són més febles i tenen més dificultats en fer seva i apropar-se a l’oficina del Síndic, el que permetrà utilitzar millor els mecanismes de defensa i control de l’Ajuntament respecte a les seves necessitats.

Per altra banda, també es portarà a terme la creació d’un l’adjunt al Síndic d’acord amb la Carta de la ciutadania, carta que va ser promoguda per la Regidoria de serveis personals i salut publica, que va generar un consens de tots els partits polítics de la corporació, aprovant -se en el Ple municipal.

Tot plegat, el que permetrà es facilitar la integració de tots els immigrants que arriben a la nostra ciutat i dels ciutadans que hi resideixen.

A la vegada us informo que, aquesta setmana, coincidint amb la celebració dels XX anys,  els dies 17 i 18 de novembre de 2010,  a la ciutat de Lleida es durà a terme les V Jornades de Formació del Fòrum de Síndics i Síndiques, defensors i defensores locals, i el lloc escollit per celebrar les jornades és un entorn emblemàtic de la ciutat, el Palau de congressos, La Llotja, on acudiran Síndics i defensors de tota Catalunya, així com de la resta de l’estat Espanyol i Síndics Europeus.

Aquestes jornades de formació ens serviran per reflexionar sobre el dret de l’habitatge en les diverses realitats locals de les nostres ciutats i pobles, a la vegada que, analitzarem el valor de la proximitat dels Síndics locals, on participarà com a ponents la Síndica Europea de la ciutat de Gante i el Síndico defensor vecinal de la ciudad de Vitòria-Gasteiz, juntament amb el defensor de Girona.

També aprofundirem en la necessitat de treballar en xarxa, el que ens permetrà estar en contacte i conèixer les diferents realitats de com treballen els Ombudsman locals.

En aquestes ponències intervindran el Defensor del ciudadano de Màlaga i membre de “la cooordinadora andaluza de defensores locales”, així com el Ombudsman de Bulgària  i el Síndic de Sabadell.

Cal tenir en compte que, la feina del Síndic és una tasca de dedicació i disciplina continua, vetllant per aconseguir que es faci una bona administració, intentant copsar la realitat del nostre món.

Per tot això, voldria acabar la meva intervenció amb unes paraules d’en Pedro Arrupe, S.j (jesuïta), que reflecteix molt be com hem d’actuar els Síndics i defensors locals, on diu el següent:

“En mi despacho tengo una fotografía de la tierra tomada durante un viaje interplanetario,
me la ofreció el astronauta Lovell.
Tiene unos contornos de una extraordinaria nitidez,
Eso me sugiere que necesitamos dos cosas:
La visión nítida de los problemas locales,
Y, a la vez, la integración de esos problemas en una visión planetaria.
Estoy convencido que sólo esa manera de ver, tiene un porvenir real”.

Síndic Municipal de Greuges